بوی بارون ..عطر یاس

بوی بارون ..عطر یاس

از دیروز یاد بگیر...برای امروز زندگی کن ...و به فردا امید داشته باش.
بوی بارون ..عطر یاس

بوی بارون ..عطر یاس

از دیروز یاد بگیر...برای امروز زندگی کن ...و به فردا امید داشته باش.

هر چه میخواهی دل تنگم...بگو

دوستان عزیزم....شرمنده از بابت تاخیر طولانی ...چی بگم که کمتر گله گذاری کرده باشم ؟ نمیدونم از کجاهاش بگم بخدا!!!از حمایتهای نشده هموطنان عزیز که از روز اول تا همین لحظه که مشغول نگارش این سطور هستم همچون یار وفادار حتی به قدر چشم بهمزدنی ترکمون نکرده براتون بگم و یا زیر آبزنیهای پیدا و پنهانشون..

ازینکه اگر جفت دستهات رو تا آرنج بکنی توی خمره عسل و بذاری دهنشون بعوض ددستت درد نکنه چنان گازی از همون دستها میگیرن که قلوه کن بشن تا ابد دهر....

ازینکه میان توی قنادی و بدون توجه به اینکه شما بعنوان یه صاحب بیزینس تازه کار سرت شلوغه کلی وقتت رو میگیرن و قصه گل به صنوبر چه گفت رو برات تعریف میکنن و آخرش وقتی خوب تخلیه اطلاعاتی شدی به بهانه اینکه کار دارن و دفعه دیگه با بقیه خاله خانباجیها میان برای خرید میزنن به چاک و دیگه سر و کله شون رو حتی از پشت شیشه هم نمیبینی  بگم یا اینکه تازه وقتی رفتن یادت میاد ضمن این تجسسها حداقل نیم کیلو شیرینی مجانی رو هم به بهانه تست کردن زده ن بر بدن و دریغ از خرید 200 گرم شیرینی !!!!

ازینکه وقت و بی وقت زنگ تلفن به صدا در میاد و برای 1 کیلو شیرینی تا اون سر شهر میکشوننت تا براشون مجانی  دلیوری کنی ...بعد زورشون میادبا یه تشکر خشک و  خالی توی وبسایت دل گرمت کنن تا راحتتر بتونی سختیهای کار رو تحمل کنی...

توی این سالهای مهاجرتم...بارها به این نتیجه رسیده م که نباید دست به کاری زد که بخاطر انجامش به کمک و حمایت هموطنان نیاز داشته باشی...زدن یه قنادی ایرانی دیگه آخریش بود...واقعا بهم مسجل شد هیچوقت و هرگز چنین توجهی رو از جانب هموطنان دریافت نخواهیم کرد...ما یه همسایه افغانی توی محل کارداریم که فقط دو تا مغازه با ما فاصله داره...یه رستوران افغانی با کلی پرسنل از هموطنهای خودشون..باور کنین این رستوران غلغله میشه و بیشتر مشتریها هم از اهالی کشور خودشون هستن...بعضی وقتها از ما هم خرید میکنن و گاه پیش میاد که با کنایه میگن اینجا که ایرانی زیاده ...چرا نمیان ازتون خرید کنن تا حمایتتون کرده باشن؟؟؟!!

چی بگیم؟ هر چی بگیم تف سربلاست!!!اونطرف خیابون یه فروشگاه بزرگ میوه و سبزی هست که مدیریتش با عربهاست....از راههای دور میان تا ازشون خرید کنن...هندیها ...فیلیپینی ها...چینی ها و ....همه و همه هوای همدیگه رو دارن...ولی ماها؟؟!!!چی بگم؟؟!!!

ببخشین که بعد از مدتها اومدم و انقدر هم  دلم پره..حرف زیاده و فرصت کم...یعنی بقول فرمایش شاعر اگر هم گله ای هست دگر حوصله ای نیست...ممنونم که جویای احوالم هستین...خیلی دوستتون دارم....لطفا منو به بزرگواری خودتون ببخشین اگر دیر دیر میام اینجا و اینکه فرصت نمیکنم بیام بهتون مثل سابق سر بزنم....ولی خدا شاهده که همیشه بیاد تک تک شما عزیزانم هستم و از محبت و توجهتون دلخوش و شاد...



نظرات 23 + ارسال نظر
سمیه جمعه 19 شهریور 1400 ساعت 04:35 http://lucydays.blogsky.com

سلام مهربانو
موفق باشید
یه عالمه فرکانس مثبت براتون میفرستم

سلام گلم
منم یکدنیا ازت تشکر میکنم

مایا سه‌شنبه 16 شهریور 1400 ساعت 13:30

دوست عزیز، من خودم سالهاست که اینجا هستم اما هرگز از شیرینی فروشی ایرانی خرید نکردم ، فقط یک بار از طریق اوبر ایتس گرفتم که واسه اولین بار چیزی که اوردر دادم رو دریافت نکردم، و فهمیدم طرف نداشته و فکر کرده اوکی هست اگه به جای رولت، دانمارکی بذاره به جای کنسل کردن اردر ! اما یه مسافرت به سوئد داشتم و به طور اتفاقی از یه شیرینی فروشی ایرانی به نام ونک ، نون خامه ای گرفتم، به قدری بزرگ، خوشمزه و عالی بود که تا پام رسید به تورنتو از یک شیرینی فروشی ایرانی رفتم همونو گرفتم، سایز یک سوم، خامه توش غیر قابل خوردن و قیمت همون مقدار!!!! کلش رو که دور انداختم هیچ، دیگه هم خرید نمیکنم. اینا رو گفتم که بدونید خیلی از ما ایرانیها هم بزینس با ایرانی رو به خاطر همین چیزا ترجیح نمیدیم. سعی کنید کار بهتر و متفاوت ارایه بدید.

چشم....ممنون از راهنماییتون و ازینکه وقت گذاشتین...

سینا شنبه 13 شهریور 1400 ساعت 04:34 http://sinadal.blogsky.com

با بهترین آرزوها
تو کار جدید موفق باشین :)

یکدنیا ممنون دوست خوبم...شاد باشی همیشه..

monparnass چهارشنبه 10 شهریور 1400 ساعت 21:43 http://monparnass.blogsky.com

سلام یاسی
خسته نباشی

سلام مونپارناس جانم...
مرسی دوست جان...شاد و سلامت باشی همیشه...

شادی جمعه 5 شهریور 1400 ساعت 20:48 http://setarehshadi.blogsky.com/

خیلی متاسف شدم از حکایت بی‌مهری‌ها، بنظرم تا دیر نشده ورق رو برگردونید و نان و شیرینی ایرانی رو یه جوری به غیرایرانی‌ها معرفی کنید و پرسنل و مخصوصا فروشنده‌هاتون رو غیرایرانی بذارید که رو ندن به این جماعت

بخدا دیگه راهی نیست که نرفته باشیم....جواب نمیده که نمیده!!!!

فرهاد شنبه 30 مرداد 1400 ساعت 09:35 http://hamidfarhad.blogfa.com

مردم ما چپ اندرقیچی اند میرن از دست فروش جنس ده تومنی بخرن ده دقیقه چونه میزنن ولی وقتی آخوند براشان میگه شکایت با ۱۲ درصد ارزش جنس یا تراکم متری ده میلیون....میگن ببخشید چندثانیه دیرشد ظالم پرور ویزید...ده

چه عرض کنم؟؟!!

طیبه تی تی دوشنبه 25 مرداد 1400 ساعت 09:37 http://parandehdararamesh.blogfa.com/

سلام یاسی جون
یکی از خواهرهای من تو فکر مهاجرت به کانادا و اتفاقا تورنتو هست،منم خیلی از اونجا و ایرانی ها و منطقه ی ایرانی نشین هاش تعریف کردم، یعنی اشتباه کردم؟؟؟
تعریف های من براساس وبلاگ هاییه که می خونم وگرنه من تا حالا خارج نرفتم که،اونم کانادا!!!!
ازت می خوام ناامید نشی ، با همین شناخت مختصری که من ازتون دارم ،اطمینان دارم با صبوری و پشتکار ،به موفقیت می رسید و یه روز خیلی زود می آیید و برامون از اوضاع خیلی خوب کاری و همه چی می نویسید و خوشحالمون می کنید.خدا به همراهتون عزیزم

سلام تی تی جان
انشاا...همینطوره که شما توصیف کردی...یعنی امیدوارم که باشه!!!
ممنون از دلگرمی دادنت ...تو خیلی مهربونی گلم..

ربولی حسن کور جمعه 22 مرداد 1400 ساعت 19:15

سلام سه باره
الان یکدفعه یاد یه چیزی افتادم
برنج و سبزی و ... برای زندگی واجب تر از شیرینیه.
شاید برای همین مغازه های اونها شلوغ تره. بخصوص توی این ایام کرونائی

سلام دکتر جان
اینجا قبل از ما به این شغل مبادرت ورزیده اند این هموطنان همیشه حاضر در صحنه....تا دلت بخواد سبزی خورد کنی داریم اینجا...با قبول سفارش و ارسال حتی به شهرهای اطراف....

منجوق جمعه 22 مرداد 1400 ساعت 11:09

سال ۷۷ یکی از اشناها دخترشو فرستاد امریکا و تنها نصیحتی که بهش کرده بود این بود که دورو بر ایرانی ها نگرد اونها وقتت رو تلف میکنن و برو با امریکاییها معاشرت کن اون موقع نفهمیدم چرا اینو گفته ولی الان با حرفهای تو فهمیدم

نصیحتش رو باید اویزه گوش کرد...خیلی درست گفته این اشناتون...منجوق جان

جودی از امریکا یکشنبه 17 مرداد 1400 ساعت 13:58

متاسفانه تعجب نکردم از این حجم از بی شعوری. احتمال میدم هر کی هم بهتون رسیده نیم ساعتم بالای منبر رفته براتون و ادوایز بیزنسی بهتون داده. اینکه بهتون رسپی ندادن واقعا نشون دهنده ی بخیل بودن و تنگ نظر بودن و هیچ ربطی به بیزنس نداره. اینکه ازتون توقع دلیوری رایگان دارن با اینکه شما یه بیزنس لوکال هستین و دارن با خدمات یه فروشگاه بزرگ مقایستون میکنن فقط از ایرانی جماعت برمیاد که از عالم و ادم توقع دارن و سرویس میخان و تازه تهشم راضی نیستن و هیچ ربطی به این نداره که بگیم لابد شما این توقع رو براشون ایجاد کردین! حالا کم کم جا میافته براتون که اصلا مشتری های اصلیتون چه قشری هستن و چه زمانی حتی بیشتر فروش دارین! گاهی مثلا یه قهوه و چایی یا حتی تست دمنوش میتونه مشتری های زیادی جذب کنه. قنادیتون با دوتا صندلی و یه میز و یه گوشه دنج میتونه لوکال جذب کنه. پیج اینستاگرام بزنین یا nextdoor تبلیع کنین برای همسایه ها و هم محله ایا کم کم مشتریا پیدا میشن. اصلا به هیچوجه امیدت به مشتری ایرانی نباشه و روشون سرمایه گذاری نکن. مادرشوهر من امریکاییه و اصلا قبل اینکه منو بشناسن تو یه قنادی کوچیک تو نیویورک یه خانوم ایرانیو پیدا کرده بودن که شیرینی نون نخودچی و بادوم میفروخته و چون زده بوده gluten free کلی مشتری امریکایی جذب کرده بوده! جالبه بدونی اصلا نمیدونست این خانوم ایرانیه یه بار که با هم رفتیم و نون نخودچیا رو دیدم تازه فهمیدم خانوم ایرانی هستن. ده تا نون نخودچی کوچیکو میفروختن ۱۴ دلار و ۳ تا شیرینی بادم ده دلار! و ملت با عشق میخریدن ولی اگه یه ایرانی اونجا بود میگف چه خبره انقد گرون. میخام بگم مشتری ایرانی خارج از ایران اصلا اونقدرا هم هیچان انگیز نیس و کلی انرژی و انگیزتو میگیره. بودنشون خوبه ولی نبودنشونم قیامت نمیکنه.

سلام جودی جان....درست میگی ...خیلی وقته که فهمیدم روی کمک و حمایتشون نباید حساب کرد...ممنونم از راهنماییهات..

پرنسا جمعه 15 مرداد 1400 ساعت 11:31

سلام خوبین؟
چند ماهی صبر کنید تا مشتری بشناسدتون.
جا و مکان رو بشناسن.حتی مثلا یکی دو نمونه شیرینی سنتی مثلا همین افغان ها رو بزنید شاید به هوای خرید اونا مشتری شیرینی شمام شدن

سلام پرنسا جان
اینا خیلی هوای همدیگه رو دارن برعکس ماها...فقط از فروشگاههای افغانی خرید میکنن..

زهرا..‌. جمعه 15 مرداد 1400 ساعت 03:06 http://saatsheni1531.blogfa.com

سلام
واقعا متاسفم فکرمیکردم این فقط درد داخل کشوره ولی ظاهرا اونجاهم این مشکل هست....
براتون ارزوی موفقیت میکنم

سلام زهرا جان
ممنونم از لطفت...مرسی از آرزوی قشنگت دوست خوبم..

ربولی حسن کور پنج‌شنبه 14 مرداد 1400 ساعت 23:10 http://rezasr2.blogsky.com

سلام
خداروشکر که وقت کردین کامنتها رو جواب بدین
حالا خوبه شما همیشه از مغازه های ایرانی خرید میکنین و جبران نمیکنن

سلام دکتر جان
والا اگر وقت کنم پست هم میذارم بخدا...

الی یکشنبه 10 مرداد 1400 ساعت 21:26

خیلی ناراحت شدم از بابت این اتفاق و حقیقت تلخ
اما شما لطفا ناامید نشید و با انرژی و محکم ادامه بدید . راههای جدیدو امتحان کنید . رودرواسی رو کنار بگذارید و هزینه همون یک کیلو شیرینی رو هم بگیرید

چاره ای نداریم...باید با همین شرایط فعلا کنار اومد..

monparnass یکشنبه 10 مرداد 1400 ساعت 20:40 http://monparnass.blogsky.com

سلام یاسی
بذار یه چیز رو بگم اگر چه ممکنه خیلی ها از این حرف من خورده بگیرن و ناراحت شن
به نظر من مهاجرین ایرانی در کانادا در تقریب اول به هیچ وجه نماینده همه اقشار ملت ایران نیستند .
در صد بالایی از مردم از جمله خود من به هیچ وجه به فکر رفتن از کشور نبودیم پس از امثال ما اونجا نماینده ای نمی بینی
برنامه "بفرمایید شام "شبکه من و تو رو دیدی؟
خیلی چیزها رو روشن می کرد .
اونجا همین آدمهایی رو که ازشون یاد کردی از نزدیک می دیدیم .
چه رفتار هایی رو که به خاطر مقداری پول مرتکب نمی شدن
واقعا از هر پنج نفر اونها بزحمت می شد یکی رو مطابق مردم خودمون دونست .
خیلی از مردم افغانستان به دلیل کشتار و جنگ آلاخون والاخون شدند بنا براین مهاجران افغان نمونه ای واقعی از مردم کشورشونند
ولی در صد بالای از مردمی که از کشور ما رفتند به اختیار خودشون و برای یک زندگی بهتر برای خودشون یا فرزندانشون بوده
و
در کشور ما چه اقشاری توان و خواست این کار رو دارند ؟
چیزی که تو میبینی فقط نماینده همون اقشارند نه همه اقشار

تو اینجا هنوز میتونی حتی همبستگی بین قومیتها مثلا ترکها یا لر ها رو ببینی
مردم ما هنوز همون دلبستگی و تعصب و غیرت رو نسبت به هموطن های خودشون دارند
ولی
مساله اینه که اونهایی که تو میبینی مشتی نمونه خروار نیستند
من هم بستگانی -بعضا بسیار نزدیک- در خارج از کشور دارم و بار ها ازشون شنیدم که از مناطق ایرانی نشین گریزانند
از خیر معاشرت با یه هموطن از ترس از پشت خنجر خوردن و دل شکسته شدن گذشتند. با خارجی ها دوست و همکارند و راضی .
کمپوت جای میوه تازه رو نمی گیره نه مزه اونو داره و نه طعمشو
ولی
مشکلات اونو هم نداره
توصیه من هم به تو کمپوته

سلام مونپارناس جان
راست میگی...همون کمپوت رو بچسبیم که میوه تازه ها بدجوری کرم زده شدن...

زری.. یکشنبه 10 مرداد 1400 ساعت 20:35 http://maneveshteh.blog.ir

عزیزم چقدر غصه ام شد از این پستت، چی بگم؟ واقعا راه اندازی یک کار جدید خیلی خیلی کار سختیه مخصوصا وقتی که مجبور باشی روی همکاری و همراهی یک گروه خاصی از مردم حساب کنی:(
تجربه هست و چاره ای نیست، به قول این جمله
better an Oops than what if

دقیقا همینه زری جان...راست گفتی..

سمیه یکشنبه 10 مرداد 1400 ساعت 20:25

سلام خسته نباشید ای بابا من فک می کردم اقلن اون قشری که مهاجرت می کنن از نظر فرهنگی و شعور باید یه کمی بهتر از وضیعت الان ایران باشن که متاسفم
راستی شیرینی ایرانی بین خود کانادایی ها و عربا و افغان ها طرفدار نداره مگه ؟ بی خیال مشتریای ایرانی بشین اصلن

سلام ...ممنون از لطفت...نه جانم...آواز دهل شنیدن از دور خوشست...

نسرین یکشنبه 10 مرداد 1400 ساعت 14:04 https://yakroozeno.blogsky.com/

از رفتارشون تعجب نکردم ولی خیلی ناراحت شدم. یادمه اوایل کارم، دوستی از روی مهر گفت تو روزنامه ایرانی تبلیغ بده برای عوض کردن رویه مبل و دوختن پرده. منهم تشکر کردم و یه تبلیغ دادم. و چه اشتباهی بود.
میدونی که خارج از ایران چونه زدن بی معنیه. وقتی زنگ می زدم می گفتم قیمت اینقدره. شروع می کردن به چونه زدن. نه می خواستم وقتمو تلف کنم و نه باورم میشد و میخواستم احترام هر دو طرف حفظ بشه. می گفتم باشه شما اینقدر بده. می گفتن بابا ایرانی هستیم یه ذره تخفیف بدین. میگفتم ده درصد دیگه هم تخفیف برای هموطن.
کار که انجام میشد مثلا می شد هفتاد و پنج دلار. شصت یا فوقش هفتاد دلار میذاشتن رو میز و با یه خندهِ مسخره می گفتن: خوبه دیگه!
چندتا که امتحان کردم گفتم دیگه برای ایرانی کار نمی کنم. و نکردم.
متاًسفانه شما نمی تونید اینکار رو بکنید ولی بنظرم اگه سایت دارید بعنوان طنز بنویسش. اگه خواستی چند موردشو مثل همین تکه اسم ببر و برام خصوصی بذار من برات می نویسم.
حتی همین پست خودت هم عالیه. دو سطر اولشو بردار و بقیه رو با یه ویرایش کوچولو بذار تا بخونن شاید دوزاریشون بیافته.
امیدوارم از بیزینس پشیمونتون نکرده باشند.
در ضمن بنظرم مهم نیست اگه بما سر نزنی، یا جواب کامنت ندی، هر از چند وقت یه بار چند سطر بنویسی هم من یکی خوشحال میشم.

مرسی از راهنماییت نسرین جون...اگر مدیریت کل قنادی با خودم بود همین کار رو میکردم ولی بقیه موافق اینجور کارا نیستن...میترسن همین دو تا و نصفی مشتری هم از دستمون بپرن...

م یکشنبه 10 مرداد 1400 ساعت 10:23

سلام
به نظرم با وجود این شرایط بد که در کارتون پیش میاد بازم ناامید نشید خدا بزرگه
می گم اگه از نمونه شیرینیهایی که مشتریها می خوان تست کنن رو جدا به انداره حبه قند تهیه کنید دم دست شون باشه اگه بخوان بپسندند در همون حد هم می تونند بپسندند اگر نه هم که شما دیگه خیلی متضرر نمیشن

سلام...اتفاقا الان چند روزه که همین کارو میکنیم...چند تا نمونه خیلی کوچیک از هر شیرینی درست میکنیم و وقتی که درباره اون شیرینیها سوال میکنن از اون کوچیکها بهشون تعارف میکنیم تا تست کنن..ممنون از لطفت میم جان.

مریم یکشنبه 10 مرداد 1400 ساعت 08:47

سلام
خسته نباشید و براتون ارزوی موفقیت دارم.
به نظرم توقع بالایی دارید... اینکه شما بیزینس جدید زدید وظیفه ای برای دیگران ایجاد نمیکنه که مشتری شما بشن. آیا شما خودت هر ایرانی هر بیزنسی بزنه مشتریش میشی؟ و حتی مشتری بشی هر روز خرید میکنی؟
اینکه از شما دلیوری میخوان حتما جزو سرویسهایی هست که ارایه میدید وگرنه راحت میتونید نپذیرید.
اینکه به شما رسیپی نمیدن حتی اگر ایران نیستید خیلی طبیعیه و ایرانی و غیر ایرانی نداره. از اصول بیزینسه.
به هر حال شما داخل خود ایران هم بیزینس جدید راه بندازی مدت ها باید صبر کنی و شاید کمتر سود کنی، تا شناخته بشی و مشتری دائم پیدا کنی.

اینها رو نگفتم که انتقاد کرده باشم، برعکس تشویقتون میکنم. ولی باید واقع نگر باشید و همونطور که خودتون نوشتید روی حمایت کسی حساب نکنید؛ این توقع ها فقط انرژی تون رو میگیره. بدون توجه به اینها به کارتون ادامه بدید و حتما موفق میشید.

سلام...ممنون از لطفتون...نظرتون محترمه.

ماجد شنبه 9 مرداد 1400 ساعت 07:11

سلام یاسی خانم
پاینده باد یاسی خانم
پیروز باد یاسی خانم
شاد و مانا باد یاسی خانم
دلمان شیرینی خواست یاسی خانم

سلام ماجد جان......خدا حفظت کنه ماجد جان...شیرینی نخور ماجد جان...خدای نکرده قند میگیری ماجد جان...

افق بهبود شنبه 9 مرداد 1400 ساعت 03:53 http://ofogh1395.blogsky.com

جز آرزوی موفقیت از راه دور جه کنم؟

هر چه از دوست رسد نیکوستووویکدنیا ممنون افق جان..

ربولی حسن کور جمعه 8 مرداد 1400 ساعت 23:32 http://rezasr2.blogsky.com

سلام
حالا بالاخره گل به صنوبر چی گفت؟

سلام
والا انقدر سرم شلوغه یادم رفت ازش بپرسم ....شرمنده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد